فلومتر مغناطیسی (Electromagnetic Flowmeter)

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۴ میانگین: ۵]
فلومتر مغناطیسی (Electromagnetic Flowmeter)

اندازه گیری و اندازه گیری جریان مایعات با دقت دشوار است. برای اندازه گیری جریان مایع، اگر مایع دارای خاصیت هدایت کننده به مقدار مشخص باشد، می توان از یک دسته از جریان سنج مانند جریان سنج القایی یا فلومتر مغناطیسی استفاده کرد. یک فلومتر الکترومغناطیسی می تواند برای اندازه گیری جریان مایعات مانند اسیدهای خورنده، مایع اسید، خمیر کاغذ، مواد شوینده و غیره استفاده شود.

 

 

پارامتر مورد استفاده برای اندازه گیری جریان، سرعت جریان است و با توجه به اختلاف پتانسیل القا شده در هنگام حرکت در یک تیوب / لوله با میدان مغناطیسی عرضی اندازه گیری می شود. کارکرد یک فلومتر الکترومغناطیسی را می توان از شکل زیر درک کرد.

فرض کنید جریان مایع که هدایت آن حداقل ۵ تا ۱۰ s/cm است و از طریق یک لوله عایق قطر ‘d’ جریان می یابد و در یک میدان مغناطیسی چگالی جریان ‘B’ قرار می گیرد، سپس به یک جفت الکترود متصل به صورت عمود بر هر دو میدان مغناطیسی و مایع، همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است، یک ولتاژ e القا می شود که بر اساس قانون فارادی بستگی به تراکم شار و سرعت جریان مایع v دارد.

بنابراین:

E = -B.d.v * 10 V

معادله نوشته شده در بالا همچنین می تواند به صورت عمومی به وسیله ی نیروی لورنتس بدست آید که موجب تخریب حامل های شارژ در سیال به عنوان هادی در میدان مغناطیسی می شود. نیروی F به شکل زیر نشان داده می شود

F = c. (v*B)                                                                                          c – شارژ

 

یک لوله عایق برای جلوگیری از اتصال کوتاه معمولا انتخاب می شود و یک لوله غیر مغناطیسی که اجازه می دهد میدان مغناطیسی از طریق مایع نفوذ کند. یک لوله پلاستیکی یا یک لوله فلزی با نئوپرن مناسب است.

بعضی از مواد دیگر که برای پوشش استفاده می شود، تفلون (PTFE)، پلی اورتان، سرامیکی (پایه ۹۹.۵٪ Al2O3) و پلی سولفات است. اینها نیز بر اساس سیال فرایند، خوردگی آنها، درجه حرارت و غیره انتخاب می شوند. ا

الکترود معمولا از فولاد ضد زنگ نصب شده به شکل هم سطح  با سطح داخل لوله است. همچنین تیتانیوم، تانتالیم، هادلوئی نیز استفاده شده است.

 

صفحه الکترودهای اندازه گیری به طور کلی عمودی انتخاب می شود به طوری که تشکیل حباب های هوا یا رسوب مواد جامد غیر رسانایی مدار الکتریکی را از بین نمی برد.

از آنجا که مقدار اندازه گیری شده بر حسب ولت  بوده و دامنه آن کوچک است، اثرات پارازیت باید با دقت مورد توجه قرار گیرد. تقویت کننده های مناسب برای تقویت سیگنال ضروری هستند. امپدانس ورودی تقویت کننده ها باید به درستی انتخاب شود، زیرا مقاومت مایع بین الکترودها برای مایعات با رسانایی کم، بزرگتر از حد معمول است.

مطالب مرتبط

نظرات شما

    قالب ووکامرس